Non Grata  Tegevuskunstid   Audiovisuaalsed kunstid   Monumentaalkunstid   Graafilised kunstid  Üldained
MONUMENTAAL- JA GRAAFILISTE KUNSTIDE TEADUSKOND

In the name of only love Tiit ja huntmees Andrus Joonas 1998 1 oct

Graafiliste- ja monumentaalkunstide osakonna õppekava sisust.

Meie juured on siinsed uusajastu algusest pärit Baltimaade, Skandinaavia ja Kesk-Euroopa akadeemilised traditsioonid. Pisikesed kõrgtasemel ülikoolid, rändavad üliõpilased pluss tsunftimeistrid, tasemel käsitöö ning kunst. Talupojakultuur ja suuline pärimus. See nelisada aastat vana kultuurimudel on üllatavalt sarnane tänapäevase võrgulaadse kultuurimudeliga. Graafiliste- ja monumentaalkunstide töös on oluline leida seoseid
kaasaegse maailma ja võõranduma kippuvate traditsiooniliste kunstide vahel. Leida need olemasolevad keskkonnad nii kunstimaailmas, kui väljaspool seda, kus kunstikõrghariduse kaudu omandatavad traditsioonilised oskused omavad reaalset pinnast ja rakendust. Leida kunstnikule koht ühiskonnas, konkreetses Eesti provintsilinna sootsiumis ja kogu maailmas.
Meie prioriteedid on:
Tänapäeva üliõpilane kodanikeühiskonna liige ja aktivist tänapäeva
Euroopas. Kõrghariduse raames omandatud perfektsed kutseoskused.
Individuaalne eesmärgipüstitus, eluterve professionaalne uudishimu,
terviklikkusele pretendeeriv maailmataju. Erinevad distsipliinid, verkstuubed.
Narratiivne, kulgev, fantaseeriv mõtlemine paralleelselt filosoofilise ja kontseptuaalsega.


I Hoogne algus

Meie kunstiõpetuse metoodika esimene punkt seisneb hoogsas alguses.
Eesmärgiks on isiksuse avanemine profesionaalsete töötamisoskuste omandamiseks. Läbi mängulise lähenemise toimub keskendumisvõime treening, mis seisneb siin igale üliõpilasele individuaalselt sobivate tööseisundite otsimises - kellele sobib meditatiivne keskendumine, kellele ülim produktiivsus, oma teistlaadses intensiivsuses või miski muu.

Üliõpilased peaksid mängima nn. "päris kunstnikku". Tegema selliseid pilte nagu nad ette kujutavad, et pildid olema peavad. Tegelema kõikvõimaliku aktiivse eneseväljendusega. Osalema kooli poolt korraldatavatel näitustel ja aktsioonidel, looma ise näitusekontseptsioone ja neid ellu viima ning kureerima. Korraldama personaalnäitusi.

Oluline osa selles tegevuses on kunstirühmituste ja gruppide loomisel kõige sinna juurde kuuluvaga, programmid, seisukohavõtud, deklaratsioonid, manifestid gruppide aktiivne suhtumine ühiskonnas ja maailmas toimuvasse, samuti lülitumine oma linna kultuuriellu.
Kunstirühmitused moodustatakse õppeülesandena, pärast õppejõu loengut kunstirühmitustest kunstiajaloos, nii maailmas, kui Eestis. Loeng toimub tsüklis Kunst Täna. Viiakse läbi kunstirühmituste näitused. Tutvutakse näitusekontseptsioonide koostamisega ja sellega, mis asi üldse on kontseptsiooninäitus. Viiakse läbi vastav praktika.

Kunst Täna tsükli raames tutvutakse erinevate kunstiajakirjade ja netiväljaannetega ning kõigega mis sellega piirneb, mail art-ist alternatiivsete zine-deni. Viiakse läbi vastav praktika, ajakirja "Sport ja Loomad" välja andmine. Temaatilised numbrid põletavatel ühiskondlikel teemadel ja kommenteerides ajakirjanduses käsitletud olulisimaid probleeme ning paradokse.

Üks esimestest ülesannetest on visiooni ja kavandi loomine oma tulevasele diplomitööle. See annab hiljem hea võimaluse jälgida oma oskuste ja mõtete arengut aastate jooksul. Samuti suunab iseenesele praktilisi (teostuslikke) eesmärke püstitama.

Tekstiloome esimesed ülesanded suunavad samuti otsingutele ja arutlustele kunsti ja selle rolli järgi ja üle. Esseed kirjutatakseõppejõu poolt soovitatud materjalide alusel.

Teemad:
Milline on sinu arvates kunsti roll tänapäeva ühiskonnas ja milline see peaks olema.
Kirjelda kunsti osa mineviku ühiskondades ja prognoosi millised oleksid edasised arengud ja suundumused.
Eesti imago.
Kellele on kunsti vaja. Kelle jaoks sina teed kunsti.
Kas kunst peaks olema müüdav?
Mis asi on sinu arvates ametlik kunst ja missugune on alternatiivne kunst.
Total Art.
Kuidas oleks kunsti kaudu maailma paremaks või halvemaks muuta? Mis asja oleks kunsti kaudu võimalik ajada.
Mängiv Inimene.
Ajaloo Vabrik.
Kas kunsti puhul on oluline, et see kestaks kauem kui elu.
Kas elukunst on kunst.
Ühiskonna surve üksikisikule.
Kas parem- ja vasakpoolsus eksisteerib ka tänapäeval.
Patsifism ja sõda.
Art Brut


II Maalikunst.

Academia Non G ratas toimuv maaliõpetus vastandub teadlikult Eesti kunstikoolide maalikateedrites ja õppetoolides kasutatavale õppekorraldusele, mis formaalselt järgivad mingit veidrat segu ajalooliste Firenze ja Peterburi Akadeemiate põhimõtetest, suutmata neid praktikas tulemuslikult läbi viia. Maalikunsti õpetamine toimub meistriklassides, lahutamata teistest kunstiliikidest ja kunsti tegemise vormidest. Õppetöö läbiviimine on väga paindlik, võimaldades nii kollektiivset loomingut, kui ka õppejõu ja üliõpilase individuaalset koostööd. Tähtsaim suund on maalikunsti rolli mõtestamine kunstimaailmas ja nende keskkondade leidmine kus see distsipliin võiks veel reaalselt eksisteerida. Üheks selliseks elujõulisimaks keskkonnaks ongi kunstikõrgkool.

Academia Gratas maali valdkonnas õpitut peaks saama ideaalis võtta nii kogemuste omandamisena profesionaalsuse saavutamiseks maalikunsti alal, kui ka lihtsalt eneseteostusliku distsipliini osana, mida ei pruugi tänapäeva kunstnikul tarvis minna mingi väljundina, vaid läbitud kogemusena, mis on möödapääsmatuks eelduseks visuaalsel eneseleidmisel igale kunstnikule.


1.Värvid.
Visuaalse maailma olemusega tutvumine.
Kuigi maalikunst ei keskendu otseselt nägemispsüühika uurimisele, vaid pigem illusioonide loomisele, on selle punkti aluseks mõned nägemispsühholoogiast tuntud seaduspärasused. Seda selleks, et anda värvidega tegelevale natuuristuudiumile ka värvide olemusest tulenev skeem või karkass.
Värvi konstantsuse valem, Purkyne nihe ehk värvitooni sõltuvusüldisest valgustusest ning must-valge skaalal hele-tumedusest, on seaduspärasus, millega praktiseeriv maalija puutub kokku kogu aeg.
Seepärast ongi praktilistele ülesannetele toetuv natuuristuudium jaotatud värvide nägemist kirjeldavate omaduste järgi kolmeks: intensiivsus, värvitoon, ja heletumedus.

1. Treening värvitoonidega põhineb impressionismi kogemusel ja on kõige traditsioonilisem natuurist maalimine: interjöör, natüürmort, eksterjöör, portree, akt, jne. Kuid maalimine toimub erinevates tingimustes, mis soodustavad nägemispsüühika kaudu värvinüansside tundmaõppimist ja kasutamist natuuri kujutamisel.
Maalimine heledast tumedasse
Maalimine tumedast heledasse
Maalimine suhteliselt intensiivse tooniga krundile
Maalimine mahedale krundile
Maalimine erinevas valguses
Katsetades muutustega intensiivsuses ja heletumeduses, muutub
nägemine värvitoonide suhtes tundlikumaks.
2. Treening hele-tumeduse kontrastiga. Nagu teada, on mingi asja olemusest sotti saamiseks vahetevahel lihtsaim viis püüda kirjeldada kõike, mida see pole. Üritades õppida maalikunsti tulebki seda teha treeningul hele-tumeduse kontrastiga, mis põhineb op-kunstil. Ainult musta ja valge pinna abil erinevate struktuuride, rastrite moodustamine, realistlikud kujutised, optilised efektid ja mustrid Dürerist Vasarelini. Kui nüansirikkalt on üldse võimalik organiseerida pindu nii äärmuslikult lihtsate vahenditega.
3. Treening intensiivsusega uurib praktiliste ülesannete kaudu erinevusi optiliste ja tavaliste värvide vahel. Keskkooli
füüsikaõpikust saime teada, et Isaac Newton lahutas valguskiire prisma abil spektrivärvideks ja liitis need siis samal meetodil taas valgeks valguskiireks. Tuubist pigistatud spektri kokku segamisel saame aga üpris ligilähedase musta. Maalikunstniku jaoks on siin hea võimalus värviintensiivsuse praktikas kasutamise tundmaõppimiseks.
Fotograafia vahendusel, slaidi ja foto erinevused, nende hüperrealistlik kujutamine.
Ewald Heringi katse monokroomsete slaididega.
Värviintensiivsuse uurimine omaenda maalide kaudu, erineva
intensiivsusega valguses.
Maalimine suhtelises pimeduses
Maalimine eriti intensiivses valguses.

2.Kujutised
See punkt keskendub kujutistele maalikunsti praktikas, täpsemalt kujutamise oskusele praktiliste ülesannete kaudu.
a) Keeruka kujutise lihtsustamine. Motiivid: paljufiguurilised stseenid (lahingumaal), peegeldustega seadeldised (läikivate esemetega natüürmordid), kujutised kujutises, interjöör+eksterjöör samal maalil, foto pildis jne. Ülesanne seisneb illusoorse detailirikkuse loomises.
b) Ja sama ülesande teine pool ehk esmapilgul primitiivsete motiivide huvitavaks maalimine. Näiteks mingid lihtsad ruumidetailid nagu põrandapraod, pistikud, joogikruus ja selle vari jne. Samuti erinevate materjalide detailne kujutamine.
Edasi samuti paarisülesanne: miniatuur ja monumentaalmaal (mitte sõna otseses tähenduses). Lähtuvalt eelnevast keeruka lihtsustamine ja lihtsa õilistamine seekord suur-väike vastanduse kaudu. Väikesel pinnal suhteliselt suurte objektide kujutamine ja suurele pinnale väikeste objektide suurendamine.

3.Klassikaline maal.
Meistriklassina ette nähtud kursus, kus praktiseeritakse renessansi- ja barokiajastu figuraalkompositsiooni tehnikaid. Maalitakse kihtide viisi ja kasutuses olnud tehnilisi võtteid tarvitades, kuid eesmärgiks pole koopiad ega ka mitte niivõrd maali tehniline originaalilähedus, vaid vaba ja loominguline lähenemine traditsioonile. Traditsiooni kui niisuguse mõtestamine ja kasutamine tänapäevases kunstipraktikas. Seni on üliõpilased kursuse raames maalinud väga erinevas võtmes töid mitmesuguseid teemaarendusi ja otseseid tsitaate.
Mosaiik.
Fresko.
Maalitehnoloogia ja värvusõpetus.

4.Vaba maal.
Vaba maal on selline kursus maalikunsti kavas, kus igaüks võib vabalt maalida mida aga ise tahab ja kuidas tahab.
4. Aktsioonimaalikunst.
5. Maal avalikus kohas.

III Pildiõpetus

Ihalus totaalse kõikehõlmava visuaalse müsteeriumi järele.
Pildiõpetuse sisuks on tunnetuslik seisund, kus pilt on kõik, mida me näeme ja eriti see, mida me näeme siis kui silmad kinni paneme.
Selles distsipliinis on eesmärgiks kunstitegemiseks vajaliku eluterve uudishimu tekitamine. Selleks, et omada häid ideid ja luua kandvaid kontseptsioone on üliõpilastel tarvis jõuda avatuse seisundini.

Hoolt ja fanatismi kvantiteedis nõudva isikliku pildikollektsiooni koostamine: fotod, reproduktsioonid, gravüürid, väljalõiked, enda ja teiste maalid-joonistused, kollaazhid jne.

a) Treeningülesanne seisneb selle taotluslikult äärmiselt erineva materjali süstematiseerimise kaudu toimuvas eneseväljenduses. Jutustuse, kontseptsiooni, ilu, poliitilise protesti või mis tahes emotsiooni loomine.
b) Treeningülesanne. Eks katsu luua midagi sellist, mida poleks veel tehtud.
c) Väljenda oma ühiskonda (kogukonda) kunsti kaudu. Väljenda oma suhteid lähedase inimesega kunsti kaudu. Väljenda oma kunsti kunsti kaudu.
d) Pildiõpetuse treeningülesanne kahes osas. Esimene osa: siirus, ausus, üheseltmõistetavus. Loogilise (ilma kommentaaride ja isikliku suhteta) kontseptsiooni esitamine. Vahendid vabad. Teine osa: künism, tõde pole kusagil olemas, kõige üle ironiseerimine, meile pole miski püha, kogu viha maailma vastu. Vahendid vabad.
Mõningaid pildiõpetuse ülesandeid on võimatu õigesti lahendada. Need on teadlikult absurdsed, provotseerimaks üliõpilasi I-ses osas (Hoogne algus) kirjeldatud tegevusele, kuid seda nüüd hoopis uuel profesionaalsel tasemel.


IV Kompositsioon.

Graafiliste ja monumentaalkunstide osakonnas antav kompositsiooniõpetus keskendub kunstiteose ja kunstiloomingu identiteetidele kaasaja ühiskonnas. Oluline on leida need keskkonnad ja tulevikusuundumused kus noored kunstnikud hakkavad tulevikus tegutsema. Kompaülesandeid teostatakse paralleelselt loengutsükliga Kunst Täna. Traditsioonilist kompositsiooniõpetust, mis opereerib pinnajaotuste ja mahtude komponeerimisega viljeleme konkreetseteõppeainete raames erialaõppejõudude juhendamisel.

Põhilised kompositsioonitundides käsitletavad teemad, ülesanded ja paradoksid:
1. Kohaspetsiifiline- versus universaalne kõikjalolev ning kõikjaleksponeeritav kunstiteos.
2. Kas mida maalida või kuidas maalida?
3. Dokumentaalsus kunstis (foto, maalikunst, film ja nende seosed läbi doki). Kujatav kunst ja libadokument.
4. Kontekstuaalne kunst.
5. Biennaalikunst ja kontseptualism (suurnäituste külastamine ja analüüs).
6. Kommertskunst ja suuri finantse nõudvate ideede praktiline läbiviimine kunstis.
7. Galeriid, muuseumid, fondid, festivalid, kunstikoolid ja muud kõikvõimalikud keskkonnad, kus tänapäeval saab tekkida ning olla kunsti.
8. Isetekkeline maal. Maalikunst ilma kunstnikupoolse tegevuseta.
9. Suundumused tulevikku ja nende juured kunsti ja kirjandusloos ning ühiskonnas.
10. Maalikunst kui meedium.
11. Graafikatriennaalid, -biennaalid maailmas. IN Graafika korraldamine ja osavõtt.

Kunst täna, kohustuslik ilukirjandus.
Knut Hamsun, Nälg; Günther Grass, Plekktrumm; Milan Kundera, Surematus; Jerzy Kosinsky, Kirgas lind; Jack Keruack, Teel; Agota Kristof, Kaustik. Katsumus. Kolmas vale. Tõend; Albert Camus, Võõras; Mario Vargas Llosa, Lituma Andides; Per Olof Sundman, Ekspeditsioon; Olev Remsu, Moskva mälestused; Artto Paasilinna, Jänese aasta; Lembit Kurvitsa jutt 2000. Aasta Loomingust.

Kunst täna, soovitatav lugemine.
Anatol France, Thais; Dickens, Copperfieldi algusosa; E. T. A. Hoffmann; Kafka; Hesse, Stepihunt; Thomas Mann, Võlumägi; Joseph Roth, Radetzky marss. Lõputu põgenemine; Eduard Keyserling, Õhtused majad; Aarne Ruben, Volta annab kaeblikku vilet; Günther Grass, Kass ja hiir; Viktor Pelevin, Tsapajev ja Pustota ; Milan Kundera, Olemise
talumatu kergus; William Faulkner, Augustivalgus, Hälin ja raev; Hans Fallada, Joomar; Karel Capek, Hordubal; E. M. Remarque, Must obelisk; Timo K. Mukka; Mircea Eliade, Minduleasa tänavas; Bulgakov, Meister ja Margarita; George Orwell, 1984, Loomade farm; Arthur Koestler, Keskpäevapimedus; Jerzy Kosinsky, Pimekohtumine; Henri Charriere, Papillon; Ian Mc Ewan, Tsementaed; Truman Capote, Külmavereliselt; Kurt Vonnegut, Tapamaja korpus viis, Tshempionide eine; Böll, Kaitsjata Kodu, Piljard kell pool kümme; Ingmar Bergman, Laterna magica, Albert Camus, Katk; Eugene Ionesco, Kiilaspäine lauljatar; Salman Rushdie, Mauri viimane ohe; Neil Kessedy, Lendasüle käopesa; Saul Bellow, Hertsog, Vihmakuningas Henderson; Max Frisch, Homo faber; Garcia Marques; Alejo Carpenter, Kaotatud rajad; Andres Ehin, Luba linnukesel väljas jaurata; Ilmar Laaban; Ankruketi lõpp on laulu algus; Arundhati Roi, Väikeste asjade jumal; Anif Kureshi, Äärelinna Buddha; John Irving, Garpi maailm; Jörn Donner, President; Venedikt Jerofejev, Moskva Petuski; Thsingis Aitmatov, Tapalava; Dovlatov, Kaitseala. Kompromiss; Artto Paasilinna, Ulguv mölder; Enn Vetemaa, Tulnuk; Mati Unt, Doonori meelespea; Mehis Heinsaar; Urmas Vadi; Jüri Ehlvest; Peter Hoeg, Preili Smilla lumetaju.

 

GRAAFILISTE JA MONUMENTAALKUNSTIDE OSAKONNA ÕPPEKAVA:

SKULPTUURI ERIKURSUS: KEEVITUS

õppejõud Erik Alalooga, Meeland Sepp
maht ainepunktides 4 AP
toimumise aeg : indviduaaljuhendamine 2008/2009

Eesmärk:
Õpetada valdama keevitustehnikaid, valmistama abstraktseid suurvorme, suuremõõtmelisi objekte, kujutama inimkeha, teostama figuraalkompositsioone, vormiplastikat (ka pisiplastikat).

Sisu:
Keevitustehnikad, keevitusagregaat, ohutustehnika, erinevad raudarmatuurid ja võrgud. Reljeef. Pikaajaline figuur. Temaatiline keevitus. Kompositsioon vabal teemal. Töö materjaliga, materjalide tehnoloogia: raud, teras, malm, vask; erinevate materjalide ühendamine metalliga: plastik, makrofleks, silicon, vesi, paber, kangas, liiv, lumi, jäätmed. Värvimine. Objekt konkreetses keskkonnas

Meetod:
Praktiline elekterkeevitus töökojas, erialane kirjandus, iseseisev töö ja kollektiivne konkreetse projekti ettevalmistamine ja teostus

Hindamine: semestri lõpus A-F skaalal

Kasutatav kirjandus:
G. Loogna "Anatoomia atlas"
Barklay " Anatomia der Kunstler"


INSTALLATSIOON

õppejõud: Meeland Sepp, Erik Alalooga
maht ainepunktides 4 AP
toimumise aeg indviduaaljuhendamine 2008/2009

Eesmärk:
Arendada tudengite installatsioonisüsteemide rütmikat ja seoste põimimise kunsti. Kujundada tugevaid avatud mõttemaailmaga iseseisvaid loojaid

Meetod:
Loengud ja praktiline töö

Sisu:
Tutvumine erinevate kunstnike ja loomismeetoditega. Personaalsed ateljeekülastused. Portfolio tutvustus. Isikunäituse korraldamine. Installatsioonikunsti esteetiliste alustega tutvumine. Süsteemse mõtte arendamine. Praktiline installatsioonikunst. AV-installatsioonid ja konseptuaalsus. Kineetilised objektid. Heliinstallatsioonid.

Hindamine: semestri lõpus A-F skaalal


JOONISTAMINE

õppejõud: Mila Balti, Toomas Kuusing, Ernest Truely
maht ainepunktides: 9 AP
toimumise aeg: I-III semester

Eesmärk:
õppida edasi andma vormi, kujutama objekte, inimkeha, tundma õppida anatoomiat, valguse ja varju kasutamist, joone kasutamist. Õppida kasutama erinevaid joonistusvahendeid. Õppima skitseerima projekte ja kasutama joonistamist abivahendina oma igapäevases töös.

Sisu:
Figuurivisandid ja aktikrokii. Etüüdid vabas looduses. Interjööri ja eksterjööri joonistamine. Pikaajaline joonistus figuurist. Inimkeha proportsioonid, konstruktsioon, mahtude üldistamine. Erinevate vormide ja materjalide edasiandmise omandamine. Mitmesuguste joonistustehnikate tundmaõppimine. Valgus-vari. Anatoomia. Pikaajaline anatoomiline joonistus. Detailid, portree. Karakteri tabamine. Mitmefiguurilised kompositsioonid. Liikuva modelli tabamine. Figuurid ruumis. Joonistamine kui iseseisva loomingulise protsessi osa.

Hindamine: semestri lõpus A-F skaalal

Kasutatav kirjandus:

G. Loogna "Anatoomia atlas", Barklay " Anatomia der Kunstler"

 

ÜLDKOMPOSITSIOON

Õppejõud :Andrus Joonas
Toimumise aeg : kord nädalas läbi õppeaasta

Eesmärk: Kompositsiooni ja rütmi õpetus.
1.
Sisu: Rütm,punkt,joon,jooned,geomeetriline ülesehitus,vormide kompositsioon,kompositsiooni arvud,värvide kooskõla ja vastasmõjud,pinge.
2.
Ekspresiivselt vältides figuraalsust teha kokkulepeline arv lühiajalist väikseformaadilist tööd kattevärvidega .Ülesande sisu :põhivärvid,joon,pind,rütm.
3.
Ekspresiivselt vältides figuraalsust teha kokkuleppeline arv töid.
Ülesande sisu :põhivärvis+must joon,mustad jooned,rütm.
4.Pingepunkt formaadi suhtes.
5.Seeria juhuslik tekkimine teadliku tekitamiseni.
6.Automaatselt tekkivad kujundid, sümbolid.
7.Teha samast modellist a)realistlik
b) abstraktne
c)kunstiliste liialdustega
d)deformeerunud
figuur või poolfiguur.
8.Rütm agressiivsete eneseväljendusvahenditega.
9.Otsida või ise teha laul, millel on tugev rütm,tajuda selle laulu rütmi.Sellest inspireerituna teha vähemalt neljaosaline maaliseeria .
10. Otsida ja leida, tähelepanna, rütmi ennast ümbritsevast keskonnast see jäädvustada vastavalt vajadusele materjaalselkujul.N:foto,maal ,tants ,laul .
11.Ühe etteantud motiivi põhjal teha erinevas stiilis tööd:imressionistlik, akadeemiline ,ekspressivne,abstraktne,naivistlik.
12.Koostada juhuslikult leitud esemetest spontaalselt kompositsioone.koostada teadlikult otsitud esemetest kompositsioone.Nii väiksel formaadil ,kui ka väliskeskkonnas.
13.Kirjutada üles enda uitmõtteid ja ideid. Leida neis korduvus ,seaduspära (juhul ,kui see on võimalik) suuta seda jäädvustada .N:Luule,automatistlik kirjutamine jne.teha selles kunsti.
14.Võimalikult väheste eneseväljendus vahenditega eneseväljendus varijandid:maal,etendus ,luule, (minimalismi kursus).
15.Etteantud teemal kujutatava järk -järgul nelja -viieosalise sarjana puhta pinnani.

Tööde kogus ja see ,mis materjale nende teostamiseks kasutatakse sõltub õpilase arenguastmest ja läbiviidavate kursuste iseloomust ja ajalisest pikkusest.

Meetod:
loengud, töö ateljeedes, konsultatsioonid vastavalt vajadusele.

Hindamine: Toimub semestri lõpul.

Kasutatav kirjandus:
Leo Lapin "Tühjus ja ruum","Kaks Kunsti",Sun Zi Sun Bin"Sõjaseadused" ,Ortega y Casset " Masside mäss",Uku Masing "Pessimismi põhjendus",Eugen Herrigel "Zen vibulaskmiskunst",John Farman "Täielik ja ülim kunstiajalugu",Salvadore Dali "Geeniuse päevik".


SISSEJUHATUS MAALIKUNSTI

Õppejõud :Andrus Joonas
Toimumise aeg: kord nädalas läbi õppeaasta 2008/2009

Eesmärk:
Maalikunsti algõpe ja erinevate tasapinnaliste väljendusviiside tutvustus.

Sisu:
Värvi ja kompositsiooni algõpe vaikelu (natüürmordi )maalimise kaudu.
Maalimise erinevad tehnoloogiad,alusraami valmistamine,erinevad krundid,lõuendi erinevad krundid.
1. 5-6 vaikelu erinevate värvi ja kompositsiooni lahendustega.
2.Eneseanalüütilised autorportreed 4-tükki.
3.Kollaaz - poliitiline plakat, ,reklaam ,sotsiaalne sõnum,vaikelu.
4.Segatehnikas kaks tööd (kattevärvid+kollaz) maastik ja inerjöör.
5.Värvide kasutamine objektide ja skulptuuride juures.
värvitud kineetiline objekt.-õpilase vabal valikul
. värvitud objekt -õpilase vabal valikul.
6.Töö modelliga -kaks keskmises formaadis aktimaali kompositsioonilise pingepunktiga.
7.Kaks maastiku või meremaali (silmapiir ja perspektiiv).
8.Isikunäitus koos õilasepoolse näituse kujunduseg koos .

Hindamine : Toimub semestri lõpul.

Kasutatud kirjandus:
"Kuidas Mõista Maalikunsti" Alexander Sturgis,"Kunstiajalugu kujundites"Gilles Plazy Jean Lacoutre,"Maali ja joonista" Judy Martin,20 sajandi kunst Juske,Varblane,Kangilaski,Micael Ende "Ilma lõputa lugu",Cabriel Carcia Marquez "Sada aastast üksildust",O.Raunam"Joonistamise ja Maalimiseõpik",Uku Masing "Pessimismi Põhjendus

 

METALLI GRAAFIKA

õppejõud Vive Tolli , Virge Jõekalda
maht ainepunktides 6 AP
toimumise aeg jaanuar 2009

Eesmärk.
Õpetada iseseisvalt kasutama graafika tehnikaid oma kunstiideede elluviimisel.

Sisu:
Töö toimub ateljees workshopi vormis . Rõhk on tehnika omandamisel . Õpitakse tundma sügavtrükitehnikaid: kuivnõel, ofort, akvatinta, hiina kollaaz, vasesöövitus, reservaaz, karborundum. Kõrgtrükitehnikad: linoollõige, bokashi, laudpuulõige. Ülesandeid lahendatakse erinevates tehnikates õppejõu poolt antavate märksõnade poolt käivitatud emotsioonide väljendusena.

Meetod:
Tudengi poolt pakutava teema analüüs ja kavandite arutelu.
Praktiline töö graafika ateljees.

Hindamine: semestri lõpus A-F skaalal

Kasutatav kirjandus:
R. Tüür "Eesti taevas", Fr. R. Kreutzwald "Kalevipoeg", Koraan, Piibel, "Mõtluse liha ja kondid", Italo Calvino "Nähtamatud Linnad"

GRAAFILISTE JA MONUMENTAALKUNSTIDE OSAKONNA VALIKAINED:

MOSAIIK

õppejõud Toomas Kuusing
maht ainepunktides 3 AP
suvepraktika 2009 aasta suvel Pärnus

Eesmärk:
Mosaiiktehnikate tundmaõppimine

Sisu:
Tehnikad: 1. Mosaiik lubiülekandega
2. Mosaiik kangasülekandega
3. Mosaiigi otseladu
Erinevate struktuursete ja materjalivõimalustega tutvumine:
Paas, marmor, smalt, keraamika, klaas
Ülesanded: 1. Koopia antiikmosaiigist
2. Vabatemaatiline mosaiik

Meetod:
Praktiline töö monumentaalmaali ateljees
Semestri lõpul hindamine

Hindamine: semestri lõpus A-F skaalal

LITOGRAAFIA

http://www.hot.ee/litokeskus/

õppejõud: Jaak Visnap
maht ainepunktides 2 AP
toimumise aeg I - VI semester

Eesmärk:
Õppida tundma litograafia tehnilisi võimalusi

Sisu:
Litokriidi kasutamine, litotussi kasutamine, litokivide lihvimine, litograafia tehniliste vahendite süntees, uute võimaluste otsingud litograafias.
a. must valge kivilitograafia 1-nädalane algkursus Eesti Litograafiakeskuses
b. must valge kivilitograafia 1-nädalane algkursus Eesti Litograafiakeskuses

Meetod:
Loengud, tehniline kursus, individuaalne juhendamine ja iseseisev töö

Hindamine: semestri lõpus A-F skaalal

 

Non Grata  Tegevuskunstid   Audiovisuaalsed kunstid   Monumentaalkunstid   Graafilised kunstid  Üldained