

|

KUNSTNIKUD
LÕID FILMIMEESTELT ÜRITUSE ÜLE
Kolmandate
Pärnu filmipäevade aines oli esmapilgul seosetuna tunduv kompott dokumentaalfilmist,
reklaamist ja videokunstist. Filmikriitikud suhtusid video sissetoomisse
eelarvamusega ning lugesid ürituse kinokunsti jaoks kadunuks.
Ja eks ta nii ka läks. Publik koosnes peamiselt Pärnu ja Tallinna noorest
kunstirahvast. Kunst on nagu mingi hape, mis lagundab kõik, millega kokku
puutub, ise kahjurõõmsalt käsi hõõrudes. Aga ta ei tee seda niisama lusti
pärast, vaid selleks, et asjaomased tegelased mõtlema hakkaks. Eelkõige
selle üle, kas nende tegevus mitte oma saba söömiseks muutunud pole.
Pole
lugu
Et
see oht on Eesti filmi puhul olemas, seda näitab taolise linateose nagu
"Killing Tartu" olemasolu, mida näidati vaatamata sellele, et see ei ole
ju dok-, reklaam- ega ka videofilm. Kunstnike (eelkõige Al Paldroki) korraldatud
filmifestivalil pole peamised z^anrite piirid, vaid pigem nende ületamine.
Eeskavast koorus põhiprobleemina välja filmi ja videokunsti vahekord.
Videokunst on üks imelik asi, enamiku inimeste arvates on ta kino värdjast
sohipoeg. Kui kunstiajaloos videost räägitakse, öeldakse, et see peabki
igav olema. Videokunstil ei ole kindlapiirilist lugu, alguse ja lõpuga
dramaturgiat. Kui film on reaalsuse lavastus, siis video on pigem unenäo
lavastus. Või mingi mõtte lavastus, ilma et see mõte tuleks välja loost,
vaid lihtsalt on mõte kui selline.
Ja nii tundubki, et peale liikuva pildi pole videol ja filmil, eriti dokumentaalfilmil
midagi ühist. Pärnu filmipäevad aga tõestasid vastupidist. Video ja dokfilm
osutusid enamjaolt absoluutselt sarnaseks.
Tegid
videokunsti ilma enese teadmata
Dokfilm peaks nagu
olema objektiivne ning võimalikult kiretult kajastama mingit reaalses
elus eksisteerivat ja ühtlasi olulist teemat või probleemi, kasutades
seejuures kunstilisi võtteid minimaalselt. Jaak Lõhmus näitas 1960. aastate
Eesti uue laine dokfilme, mis ei vastanud ühelegi eelmainitud kriteeriumidest.
See oli mõistagi segane aeg, kui tegijad pidid balansseerima nõukoguliku
propagandafilmi ja kunstiliste taotluste vahel. Tekkinud topeltsubjektiivsuse
mõjul sündis dokfilmi asemel pesuehtne videokunst, mida vaadates oli väga
raske aru saada, mida tegijad õieti tahtsid või mõtlesid. Aga tulemus
oli suurepärane. Raske uskuda, et välismaalastele mõeldud vaatefilmis
"Must habe tahab teada" oli mingigi tõsine ideoloogiline taotlus sellel,
kui näiteks meesbaleriin tsehhis ning tehasekorstende vahel tantsulisi
numbreid esitas, või kui rahvariietes beibed eluohtlikel müüripealsetel
kalpslesid. Jääb üle imetleda nõukogude ametnike lollust, et nad niivõrd
hullumeelsetel asjadel sündida lasid, ja Eesti kinomeeste geniaalsust,
et nad juba tollal kõikvõimalikule muusikavideondusele ja videkunstile
tuhandekordselt silmad ette andsid.
Nüüd veel teema olulisusest. Dokfilmi teema peaks nagu olema ühiskondlikult
oluline, selle esitus peaks olema konkreetne ja selge, ja üldfilosoofilised
heietused peaksid jääma sekundaarseks. Võrrelgem nüüd näiteks A. Söödi
tõsielufilmi (khm...) "511 paremat fotot Marsist" ja Mailis Toompuu videokunstiteost
"Probleemsaade: milleks koer?". Esimese puhul on raske öelda, milles oli
õieti küsimus. Näidati inimesi kohvikus ja kohviku ukse taga, loeti Alliksaare
luulet ning katkendeid astronoomiaraamatust. Mingit mõistuspärast sidet
teksti ja pildi vahel polnud. Puudus ka süz^ee. Täiesti tüüpiline videokunst.
Toompuu video aga vastas kõigile tõsielufilmi nõuetele. Probleemiasetus
oli õigustatud. Kaadrid linnavahel mõttetult ringilöntsivatest krantsidest
tekitasid tõesti küsimuse: milleks on vaja koeri? Teema avamiseks intervjueeriti
inimesi. Tõsi, need polnud küll mingid erilised koerateadlased, kuid koertega
on ju kokku puutunud igaüks. Filmi lõpus jäi kõlama vaataja südametunnistusele
koputav küsimus: ja kus siis sinu koer on?
Dokumentaalne?
Kena, Marsi-film on
ekstremaalne näide, kuid suurt dokumentaalsemad polnud ka P. Toomingu
ja P. Puksi "Koduküla" ega Ü. Tambeki "Talupojad". Videokunstis on rõhk
dokumentaalsusel vaat et suuremgi. Üldiselt jaguneb videokunst kaheks.
Üks osa on n.-ö. puhas kunst, parim näide oleks siin Jan Bergi töö, kus
peategelaseks oli valgel taustal olev ja end veidi liigutav valge lärakas.
Enamik aga rajaneb dokumentaalsusel. Killu Sukmiti ja Mari Laanemetsa
"She behaves" sisaldab muu hulgalise dokumentaalse materjali kõrval ka
pulmade ja laste sünnipäevapeo ülesvõtteid. Jaak Visnapi "Evolutsioon"
koosneb üleni lausa rakendusmeditsiinilisest materjalist: kuidas monitoril
paistab veel sündimata inimene. Martin Pedaniku ja Jasper Zoova "The Odours
of Victory" hüppeks valmistuvad ja mitte iial hüppavad suusahüppajad pärinesid
otse ETV spordiarhiivist ning olid seega absoluutselt reaalsed. Ja nii
edasi. Kes ütles, et see on sotsiaalselt vähemoluline kui mingi vägede
marssimine või prominentide tühjad kõned?
Seega mingit sisulist põhjust filmi ja videokunsti vahele seina ehitamiseks
ei ole. Ka see osa videokunstist, kus puudub jutustus ja dokumentaalsus
täielikult, on vaadeldav kui fragment filmist. Nii filmitegijad kui ka
videokunstnikud tahavad teha häid asju, nad teevad seda lihtsalt kohati
erinevalt, aga kohati ka väga sarnaselt.
Et nauding oleks täiuslik, ajasid barbaritest kunstiinimesed ka auhindade
jagamise võimalikult absurdseks. Laureaadid selgusid nimelt loosi teel.
Grand Prix, kujukese pälvis Division reklaamfilmide eest. Kuldse videokasseti
sai Martin Pedanik, hõbedase Polarfilm ja pronksise Edith Sepp. Riiklikke
preemiaid võiks ka nii jagada. Hoiab z^ürii pealt kokku ja üldrahvalikku
pahameelt ka vähem.
Mari Sobolev
|