Pärnu vilmi ja fideofestival, mis toimus 5.-6. aprillil Endla Küünis,
turnis filmi ja videokunsti olematul piiril.
Video on jõudnud tõepoolest massidesse. Paarkümmend tuhat
elementaarse tehnika jaoks mingi koha/seltskonna/institutsiooni peale kokku
ajada ikka annab, ja võibki asja kallale asuda. Oskused tulevad asjade
käigus (kui tulevad). On see hea või halb?
Vale oleks väita, et tänu massilisusele on saasta rohkem - saasta
protsent tundub olevat konstant. Rohujuure tasandil on hea, et palju tegeletakse,
inimestel avaneb võimalus oma loovust avastada, väljendada ja areneda
palju kergemini kui raskel tselluloidfilmi, tahvelmaali ja pronksivalu ajastul.
Tehnoloogia annab võimaluse asja alati väärtuslikumaks töödelda
ka siis, kui algne idee ja must materjal just väga hiilgavad ei ole. Noored,
mittekodanikud, puuetega inimesed ja teised riskigrupid kõnnivad kaameratega
ringi selle asemel, et suitsiidimõtteid hauda. See on hea, seda enam,
et tulemiks on ühtelugu huvitavad asjad.
Animatsiooni hulk on plahvatuslikult kasvanud. Rohkem tundus olevat ilma story'ta
videokunsti tüüpi animatsiooni. Omaette kategooriana võiks
vaadelda eelnevatest totaalselt erinevad digitaalset abstraktsionismi, kus puudub
igasugune juhuslikkuse võlu ja mida perfektselt esindas John Grzinich.
Mängufilmi esindas aasta film Agent Sinikael", ülejäänud
näidised pärinesid valdaval pedast ning noorfilmist ja on käsitletavad
stiilipuhta amatöörfilmina. Rahva seas oodatuks osutus Aivar Palumäe
rahvuslik suurfilm Imes marmor vahvlit", mille kohta keegi publiku
seast ütles tabavalt, et kui sealt ka kõik porno ära võtta,
jääks järele ikka ainult porno.
Dokumentalistika valdkonnas sundis end vaatamata pikkusele vaatama Meelis
Muhu Meeleavaldaja" Sillamäe vanemast daamist, kelle hobiks
on meeleavalduste korraldamine ja muul kombel rõhutute õiguste
eest võitlemine. Üllataval kombel ei ole tegemist kibestunud inimesega,
vaid alati naeratava ja parasjagu eneseiroonilisegi tüübiga. Väga
põnev leid oli ka Bie Erenurmi filmis esitatud vanapaar, kes tegeles
tavapärase eesti taluelu kõrval omalaadse naivistliku fetiismiga,
nimel oli proual kombeks end nõiamooriks riietada ja sel viisil nii oleme-
kui intiimasju ajada.
Samalt autorilt oli ka üks vähestest direct action'i dokumentatsioonidest
- Washing me - Washing you". Erenurm oli ehitanud kaubanduskeskusse
hiiglasliku televiisori, milles ta ise koos oma koeraga moodustas live saate
alasti pesu pestes. Reality show'd on kunstis ka varem tehtud, kuid oli siiski
mõjus.
Omaette klassi moodustasid Non Grata enda tuttuued asjad. Ja see ei ole
tõesti see koht et Sobolev kiidab jälle sõpru, ka teised
vaatajad leidsid, et NONgratakad on jõudnud uue kvaliteedini. Nende töödesse
oli tekkinud mõtteselgus ja huumor, mida varem pole täheldatud.
Nähtamatute kunst" andis geniaalse ülevaate rühmitusest
ja võiks olla eeskujuks igaühele, kel soov teha imalusevaba promofilmi.
Taje Tross liigendas tavapärase Non Grata performance'idokumentatsiooni
tummfilmiks Elas kord
", asetades nii tegevuse üldarusaadavasse
ja -filosoofilisse muinasjutukonteksti. Olle Meyeri ja Peeter Alliku
diloogia ühiskonna vägivallast üksikisiku kallal oli sisukas,
kohutavalt naljakas ja bad movie selle sõna kõige paremas tähenduses.
No ja loomulikult esitleti ka väga suurepärast programmi Viljandi
tegijatelt, aga kuna Liivrand keelas mul ära lähikondlaste kiitmise,
siis ma sellest pikemalt ei räägi.
Mari Sobolev
Pärnu - Viljandi